Nieuws

Updates over NLI, onze cursussen en interessante artikelen.

Zoeken in een canon

Wat vóór teksten dan?  Werd ons gevraagd door opvoedkundigen en ouders. Dat heeft nog wat voeten in de aarde gehad.

Want wat heeft het kind van node? Wat maakt een tekst tot een ‘goede’, want pedagogisch verantwoorde en voor basisschoolleerlingen interessante, tekst? Eén die—als het even kan—qua niveau nèt een stukje boven het leesniveau van het kind ligt, zodat hij of zij zich niet frustreert maar, integendeel, leert hoe met simpele strategieën een tekst ontsleuteld wordt, en die zo’n zieltje daarbij nog wat plezier verschaft bovendien? Nu ja, dat laatste heeft het kind dus in elk geval van node.

De andere twee vragen leken lastiger te beantwoorden. De docenten wilden zorgen voor een gevarieerd aanbod, zoals daar in veel begrijpend lezen-methoden voor is gezorgd. Relevante doelwoorden om mee te oefenen zijn immers in bijna elke tekst aan te wijzen—mogen onze scholieren dan een beetje lol hebben met de tekst die ze voorgelegd krijgen?

Weg met het overschot aan informatieve teksten—waarom zouden ze niet verhalend mogen zijn en daarnáást algemene ontwikkeling stimuleren! Onze docenten kregen er echt schik in toen ze beseften dat ze zelfs literaire teksten konden aanbieden, tussen nieuwsberichten en recepten door, die beproefd lollig of diep invoelend zijn, om nu voor eens en voor altijd duidelijk te maken aan die kids dat lezen ècht, heus waar, ongelogen: leuk kan zijn!

Zo lezen we tijdens de cursus Grip op Tekst kinderverzen van Annie M.G. Schmidt, maar ook een mysterieus en volwassen verhaal-met-ontknoping over Rechter Ooka—een creatie van Bertus Aafjes. Onbekend maakt niet altijd onbemind; soms is het tegenovergestelde waar. Van een onzingedicht van Marten Toonder vol lange en korte klanken (het begint bij de basis) tot een vertaalde klassieker uit de Franse jeugdliteratuur, die (met behulp van beproefde leesstrategieën) ieder kind verrijken zal: er komt van alles aan bod. Tussendoor worden alle belangrijke spelling- en grammaticaregels die op school worden behandeld, herhaald en ingeprent. Zo u nog nooit van Dolf Verroens De Verschrikkelijke Schoolmeester gehoord had—ook die komt langs. Lekker gruwelijk.

Wilt u meer informatie of uw kind inschrijven? Dan kunt u mailen naar info@gripoptekst.nl of bellen naar 0639382488: wij zitten tijdens kantooruren voor u klaar.

Relevante artikelen